Plattformene Heidrun, Troll, Draugen og Sleipner, Sandsfjordbrua, Bjørvikatunnelen og Øresund Link-tunnelen har flere ting til felles. De er alle prestisjefylte og teknisk krevende prosjekter. Alle har også våre korrugerte stålrør i betongkonstruksjonene sine.
– Korrugerte stålrør er unike fordi de har en svært høy kompresjonsstyrke, slik at de bedre kan motstå trykk og ytre krefter. Rørene er fleksible og kan enkelt kappes og bøyes, forklarer Bjørn Erik Ualand, leder av Nordic Steels samferdselsavdeling.
Stålrørene blir ofte brukt som støperør i spennarmerte konstruksjoner, fordi de gir svært god heft mellom betong og armering.
Et eksempel på dette er Sandsfjordbrua i Rogaland, som er en betongbro bygget etter fritt fram bygg-metoden. Broen har et hovedspenn på 290 meter, noe som er blant de lengste brospennene i verden. Med slike dimensjoner er det en fordel med lav vekt på stålrørene, noe du får med Simprofile.
– Den lette vekten gjør rørene svært håndterbare og lettere å installere. I tillegg bidrar lav vekt til lavere transport- og lagringskostnader. Levetiden på rørene er så lang som betongblandingen de støpes i er laget for, forteller Ualand.
Spirorørene Simprofile brukes også som sammenføying for innfesting av prefabrikkerte betongelementer som skal limes/gyses til fundamenter eller andre elementer. De brukes også som utsparing for føring av ankerstenger og forspente kabler i betongkonstruksjoner. Stålrørene blir også brukt som trekkrør til kabler, ledninger og vannrør.