Duplex kan sveises og formes og egner seg godt til konstruksjoner. I Nordic Steel produserer vi ofte beslag, søyler, bjelker, tverrbærere og slisseplater i duplex til brokonstruksjoner, der det er viktig med god styrke i et relativt korrosivt miljø. Vi leverer også mange stålkonstruksjoner i duplex til olje- og energi-industrien og til akvakultur og maritim industri, som er spesielt utsatt for korrosjon.
Ferritt-austenittisk stål er et riktigere navn på Duplex. Ståltypen er tofaset, ved at litt over halvparten av strukturen er ferrittisk, mens resten er austenittisk.
Det kjemiske innholdet i Duplex (ferritt-austenittisk stål) skal ligge mellom disse verdiene:
"Rustfritt stål" som tilhører Duplex-kategorien har, som nevnt over, en struktur som er en blanding av ferrittisk og austenittisk stål.
Videre kan vi dele Duplex inn i tre underkategorier etter korrosjonsmotstand, eller PREN-verdi. Jo høyere PREN-verdi, desto mer motstandsdyktig er stålet mot korrosjon. Dette ser man også igjen på fordelingen av de kjemiske elementene.
De ulike kategoriene er:
C=0,030 max, Mn=2,00 max, Ni=4,5-6,5, Cr 21-23 %, Mo 2,5-3,5 %
C=0,030 max, Mn=1,2 max, Ni=6,0-8,0, Cr 24-26 %, Mo 3,0-4,0 %
C=0,00 max, Mn=0,0 max, Ni=0,0-0,0, Cr 00-00 %, Mo 0,0-0,0 %
Selv om både Duplex og Super Duplex har bedre korrosjonsbestandighet enn konvensjonelle austenittiske legeringer, er spesielt motstanden mot lokal korrosjon av høyere kvalitet i Super Duplex. Det er fordi Super Duplex har høyere nivå av krom, nikkel og molybden enn det Duplex har.
Super Duplex er også dyrere enn Duplex. Det er i hovedsak på grunn av høyere legeringselementer.
Super Duplex (25Cr) er spesielt egnet for:
Høy styrke og lav korrosjon gjør at Super Duplex ofte blir brukt i følgende bransjer:
Duplex (22cr) er spesielt egnet for:
Duplex blir ofte brukt til viktige industrier som:
Noen vanlige typer Super Duplex er:
Lean Duplex er en del av Duplex-familien og har færre dyre ingredienser, som nikkel og molybden.
Lean Duplex kan erstatte 304L og 316L i flere bruksområder.
For å få de ønskede korrosjonsegenskapene og fasebalansen, legger man til andre legeringselementer i den kjemiske sammensetningen, som krom, mangan og nitrogen.
En av de viktigste grunnene til å bruke Lean Duplex er den betydelige motstanden mot kloridspenningskorrosjon, på grunn av de doble fasene.
Flytegrensen til Duplex er mer enn det dobbelte av 304L og 316L, og derfor kan tykkelsen på utstyr og strukturer reduseres. Mindre tykkelse betyr også lavere vekt, noe som er viktig for transport og installasjon, spesielt på avsidesliggende steder eller offshore.
Lean Duplex kan være rimeligere siden nikkel og molybden er dyre ingredienser, og noe som øker kostnaden på 304L og 316L. Reduksjonen av begge disse elementene gjør Lean Duplex til et godt alternativ. Og med en nesten lik pris per vektenhet, kan bruk av Lean Duplex redusere totalkostnadene i prosjektet ditt.