Vanligvis er broer bøyd vertikalt. Vatnahalsen bru er bøyd vertikalt samtidig som den svinger horisontalt.
- Dette er den første broen vi har laget som er dobbeltkrummet. Det vil si at den er bøyd vertikalt samtidig som den svinger horisontalt. Det er veldig spesielt. Jeg kjenner ikke til at noe lignende er blitt produsert i limtre i Nord-Europa tidligere, sier Åge Holmestad, prosjektutvikler og seniorrådgiver hos Moelven Limtre.
En dobbeltkrummet bro betydde mye spesialtilpasning også for stålarbeidet, og da spesielt rekkverket på broen.
- Først tegnet vi rekkverket, deretter produserte vi utrolig mange forskjellige deler til det. Vi skulle krumme noe som egentlig ikke kan krummes, så alt måtte spesiallages, sier Thorbjørn Jensen, prosjektleder i Nordic Steel.
Jensen forteller at nærmest hver enkelt del på rekkverket er unik. Rekkverket måtte også være høyt nok, ikke mulig å klatre på, eller klemme fast små fingre i. En bro for myke trafikanter må være trygg for alle som ferdes over.
- Vi har også laget solide sikringsskjermer over togskinnene, for like under Vatnahalsen bru går Flåmsbanen, påpeker Thorbjørn Jensen.
Nordic Steel har i tillegg beregnet og dimensjonert både rekkverk og sikringsskjermer for å tåle både vind og snø.
Det er ikke vei til området, så alt materiale ble fraktet med tog til Vatnahalsen holdeplass, som ligger like ved broen. Leveringspresisjon var spesielt viktig til prosjektet, fordi det var kun spesielle tidspunkt som var mulig med transport med tog.
Hele 10 tonn stål ble fraktet med tog til Vatnahalsen. I trebroer er stål en viktig støttefunksjon, også i denne broen. Til Vatnahalsen bru har Nordic Steel levert:
- Vi leverer alt som trengs i stål til alle typer broer og har en organisasjon som er rigget for spesialtilpasning i prosjekter. Her var det spesielt å være med på en bro som det ligger et stort ingeniørarbeid bak, sier Thorbjørn Jensen.