HjemProsjekter

Tangenvika jernbanebru

Se hvordan Norges lengste jernbanebru bygges

Tangenvika jernbanebru bygges akkurat nå over Mjøsa. Sveising av de enorme pelerørene til fundamentet på brua blir gjort av Nordic Steel.

– Keller Geoteknikk AS har valgt Nordic Steel som leverandør for å sveise pelerør i stål til Tangenvika-prosjektet. Rørene er opptil 1,4 meter i diameter og 85 meter lange. Sveisingen må følge strenge utførelsesprosedyrer og toleranser, da rørene er komponenter til brufundamentet, forklarer Wojciech Szczepinski, prosjektleder i Keller.

Sveisekoordinator i Nordic Steel, John-Christian Bruntveit, følger produksjonen i Tangenvika tett.

Sveiseteknisk svært høyt nivå

Siden august 2023 har Nordic Steel hatt base for sveiseteknisk personell og utført kompleks og spesialisert sveising på anleggsområdet i Tangenvika.

– Vi har optimalisert en produksjonshall i Tangenvika, for avansert, robotisert sveis av pelerør. Her bruker vi en automatisert sveiseprosess, som sikrer kvalitet og nøyaktighet, forteller Torjus Ulsaker, avdelingsleder bygg i Nordic Steel.

John-Christian Bruntveit er en av Nordic Steels sveiskoordinatorer, og har jobbet fast på anlegget i Tangenvika det siste året. Han understreker den tette oppfølging på sveis. – All sveising blir kontrollert og fulgt opp av våre sveiseingeniører.

Anleggsområdet i Tangenvika. Foto: Keller Geoteknikk AS

Dobbeltspor på jernbanen

Bygging av jernbanebru over Mjøsa er et komplekst og spennende byggeprosjekt, som skal ha minst mulig påvirkning på miljøet i og rundt Mjøsa.

Når prosjektet er ferdigstilt, blir det et stort løft for klimavennligereiser og godstrafikk mellom Oslo og Hamar.

– Vi i Keller er glade for at vi kan jobbe på dette prosjektet med svært erfarne og kompetente medarbeidere fra Nordic Steel, og at arbeidet blir levert etter standardene som kreves, sier Wojciech Szczepinski.

Pelerør utenfor produksjonshallen i Tangenvika. Foto: Keller Geoteknikk AS
Pelerørene er opptil 85 meter lange. Foto: Keller Geoteknikk AS
Produksjonshallen for pelerør. Foto: Keller Geoteknikk AS
Mengder med pelerør i Tangenvika. Foto: Keller Geoteknikk AS

Fakta om prosjektet

  • Bane Nor er byggherre for dobbeltspor gjennom Stange kommune
  • Implenia har totalentreprisen på KS-2 Tangenvika jernbanebru
  • Keller Geoteknikk AS utfører fundamenteringsarbeid
  • Dobbeltsporet gir flere avganger, kortere reisetid og økt kapasitet for godstransport mellom Oslo og Hamar
  • Til sammen er det 29,7 kilometer med dobbeltspor
  • Broen over Tangenvika er 1026 meter lang
  • Prosjektet skal være ferdig ved utgangen av 2027

Vi i Keller er glade for at vi kan jobbe på dette prosjektet med svært erfarne og kompetente medarbeidere fra Nordic Steel, og at arbeidet blir levert etter standardene som kreves.

Wojciech Szczepinski
Keller Geoteknikk AS

Andre prosjekter vi har utført.

Subsea7
Seven Falcon
Seven Falcon
Les saken
Cre8 Systems
HPU til Fenris
HPU til Fenris
Les saken

Meld deg på vårt nyhetsbrev