Fleksibiliteten til skipet øker betraktelig under operasjoner offshore, ved at både babord og styrbord side er tillatt i bruk.
Stålkonstruksjonen er hydraulikkstyrt og kan håndteres på en enkel og sikker måte.
– Hullene til hengslene er laget med 0,1 millimeters presisjon for å unngå slark. Dette er avgjørende når det gjelder så stor vekt, forklarer Roy Husa, prosjektleder i Nordic Steel.
Kranpidestallen veier 10,5 tonn. Til dette kommer et rammeverk som omgir utstyret. Konstruksjonen er laget av karbonstål.
Nordic Steel fikk oppdraget fra Subsea7, som eier Seven Falcon. Etter at utstyret var produsert, ble det testet, lakkert og levert til Subsea7 for montering på skipet.
Oppdraget hadde en stram tidsfrist og ble behandlet som et hasteoppdrag.
– Det var et spesielt oppdrag, og vi mobiliserte betydelige ressurser for å levere i tide. Vi er fornøyde med å se at utstyret nå er montert på skipet og i bruk av Subsea7, sier Roy Husa.